Droneregler i byen

Bjoern Drone Guides, Droneregler & Lovgivning Efterlad kommentar

5 min læsetid

Der er en del droneregler i byen som du bør kende inden du flyver. Der er nogen særlige krav, der noget du skal være ekstra opmærksom på! Ja det kræver mange ting og flyve i byen. Det kræver blandt andet at du har et dronebevis, det kræver du har informeret politiet og det kræver din drone er registreret. Alle disse regler og krav komme vi igennem i dette indlæg droneregler i byen. Vi på GoDrone håber det kan hjælpe dig godt på vej. Velkommen til 🙂 

Kontrolliste for Droneregler i Byen

  • Dronepiloten er besidelse af et Dronebevis.
  • Dronepiloten er 18år eller over.
  • Dronen er ansvarsforsikret, til en forsikringssum på minimum 0.75 SDR (7mil kr).
  • Dronen er registreret under et CVR nr og har fået tildelt et Regnr som sidder på den.
  • Flyver kun professionelt formål – intet hygge og pjat i byen.
  • Droneluftrum.dk er kontrolleret inden flyvning. (som altid)
  • Orientering af politiet minimum 24timer inden.
  • Sikkerhedszonen og lovgivning omkring dette skal overholdes.
  • Flyvehøjde max 120m over terræn.
  • Afstand til bygninger er 5meter – afgrænset bygninger kræver. tilladelse og flyver over.
  • Afstand til diverse særlige bygninger, områder, flyvestationer osv skal selvfølgelig overholdes.
  • Flyvning med forhøjet risiko kræver særtilladelse.
  • Maks flyvehastighed 50 km/t
  • Der skal føres Drone logbog

Orientering & Tilladelser

Altid før en flyvningen kontrollere vi selvfølgelig vores kort på droneluftrum. Det gør vi for at se om der er noget vi skal være opmærksomme på. Der kan forekomme mange forskellige no-dronezoner i byen og du kan læse om dem alle her.

Udover kortet så er det ved lov bestemt at når vi flyver i byen, så skal vi orientere den pågældende politikreds.

Dette gøres via en orienteringsformular som du kan hente her.

Denne formular er udelukkende lavet for at politiet er informeret om at du flyver i området. De danske borgere skal stadig vænne sig til dronerne, og politiet får mange opkald omkring dem. Derfor er det også vigtigt at du kender alle Droneregler i byen.

Derfor er det vigtigt at du åben omkring dine hensigter, og bruger den ekstra tid på informere politiet så meget som muligt.

Formularen

Droneregler i byen

En orientering formular ser sådanne ud. Denne formular giver ikke tilladelse til at flyve over specielle områder, eller lignende. Dette er udelukkende en orientering til politiet. Det skal dog siges at du skal holde dig inden for den dato og klokkeslæt som du har angivet på orienterings formularen. Det er muligt at få lov og flyve inden, dette kalder vi en straks flyvning. Dvs at du kan ringe til den pågældende politikreds og anmode om at få lov og flyve med det samme. Dette forekommer oftest hvis man er i god tid og vejret er helt perfekt, og man ingen grund ser til at vente. En straks flyvning er forudsat af, at politiet allerede har modtaget din orientering formular, som de altid skal modtage minimum 24 timer inden en flyvning.   

På side 2 i orienterings formularen findes der en lille vejledning og mailliste til alle politikredsene. Hvis du er i tvivl om hvilken kreds du er i, så kan du se det på politiets hjemmeside her.

Husk at hvis du skal flyve i nogen specielle områder eller tættere på områderne en afstandskravende er, så skal du havde tilladelse fra TBBST (Trafik, Bolig og Byggestyrelsen)

Du skal også have tilladelse fra ejeren af bygningen/området.

Sikkerhedszone

Sikkerhedszonen er et cirkel formet område under dronen, som har en variable størrelse afhængig af hvor højt oppe din drone er.  Dvs. jo højere dronen er, jo større er radius på din sikkerhedszone som vist i tabellen neden for.

FlyvehøjdeSikkerhedszone RadiusSikkerhedszone Diameter
0-15 meter15 meter30 meter
15-50 meterFlyvehøjden2 x flyvehøjden
50 – 120 meter50 meter100 meter

Sikkerhedszonen er lavet for sikkerheden skyld, det gir sig selv i navnet, men hvad må der være i sikkerhedszonen?

Alt hvad der er inden for sikkerhedszonen gælder som en overflyvning med dronen. Der må ikke være mennesker i sikkerhedszonen medmindre din drone har motorredundans/sikkerhedanordning. Alle mennesker skal derudover også give samtykke til at opholde sig i sikkerhedszonen. Motorredundans betyder i grove træk at hvis en af motorerne på dronen stopper med at virke så falder den ikke ned, altså den kan flyve selvom en motor står af. Sikkerhedsanordningen kan være en faldskærm f.eks. Samtykke kan gives mundtligt eller ved skiltning, der ikke direkte regler omkring dette, andet end at menneskene skal have givet dette.

Afstandene til veje og bygninger er det samme, og de må ikke indgå i sikkerhedszonen hvis du ikke må flyve over dem.

Hvis du vil vide mere om sikkerhedszonen og hvordan du laver en god planlægning hjemme fra, har vi på GoDrone lavet et indlæg der kun omhandler dette, med en række gode værktøjer. Læs med her.

Vores tips

Til sidst får du et bare gode tips som forhåbentlig kan hjælpe dig i mål til en vellykket flyvning i byen.
En af de ting som her på Godrone har hjulpet os meget er at tage derud og inspicere stedet inden. Du får gjort dig en masse tanker og du har nemmere ved at forestille dig flyvningen. Gør det en dag eller to i forvejen, se det hele, gå rundt et par gange. Planlæg hvor du vil stå, og prøve og visualisere flyvningen for dig. Du kan samtidige besøg diverse bygninger omkring stedet, som bliver inddraget i din sikkerhedszone. Her kan du fortælle at du kommer, og hvad formålet er. Der er intet i vejen med at informere selvom du godt må flyve, på den måde kan du evt også få flere kunder. 😉

Du kan kontrollere for el ledninger, fartgrænserne, og om der evt vejarbejde eller lignende. Disse ting, er noget du ikke kan se på dit kort. Derfor er det en god ide og komme ud inden flyvningen, nogen ting kan man ikke se på et kort.

Udover alt dette så bør man, som minimum have én assistent med når man flyver i byen. Dette er ikke et lovkrav, men hvis der lige pludselig sker noget. Der kan komme en og vil spørge om noget og så er det meget rart der en der kan tage sig af det. På den måde kan du koncentrer dig om flyvningen og holde sikkerheden i top.

Afsluttende

Vi håber dette indlæg Droneregler i byen har hjulpet dig og vil fremadrettede. Vi har lavet en lille samling af links som måske også kunne være relevante for dig.

Tak fordi du læste med.

Om skribenten

Bjoern

Bjørn er den primære certificeret pilot som du højst sandsynligvis vil møde når der skal løses en droneopgave. Udover dette så har han 100% styr på lovgivningen. Hvordan droner kan bruges inden for landbruget, og ikke mindst hvordan man sikre at få de lækre og professionelle luftfotos og dronevideoer i hus. Han skriver om alt under disse tre kategorier i bloggen.

Relateret Indlæg

Hvor langt væk må du flyve med din drone? Er du tvivl om hvor langt væk du må flyve med din drone? Det er et spørgsmål vi ofte høre, eller også høre vi "hvor lang væk kan den flyve"? Der er k...
Hvad er et Drone Accelerometer Drone accelerometer endnu en uundværlig enhed i vores droner. I dette indlæg ser vi nærmere på accelerometerets historie, dets funktioner og hvilken ...
Hybrid drone hvad er det? Hybrid drone, alt er hybrid i dag og nu er dronerne det også. Hybrid betyder sammensætning af to forskellige elementer eller arter. Du har sikkert hø...
Kameraindstillinger og droneflyvning Kameraindstillinger og droneflyvning er ligesom de fleste andre kameraindstillinger. De fleste mennesker er bare vant til at den står på auto. Det fu...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *