Kort over danmark med noflyzoner for droner

Hvor må man flyve med sin drone? – Droneluftrum

Bjoern Drone Guides, Droneregler & Lovgivning 2 Comments

8 min læsetid

Droneluftrum hjælper dig. Er du er i tvivl om hvor du må flyve med din drone. Det er forståeligt, der er nemlig mange steder du ikke må flyve. Heldigvis er der lavet en app og et drone kort der kan hjælpe dig godt på vej. Start med at download app eller åben webversion.

Download app eller tilgå webversion

Blev du mere forvirret af alle de mange farver? Det fair nok det virker lidt uoverskueligt, men det er ikke så slemt. Dette kort er lavet til os med droner så vi kan holde afstand til højrisiko områder. Derfor er det vigtigt at du ikke flyver i nogen af områder uden særlig tilladelse og at du kender de forskellige områder. Det her Drone kort bliver opdateret konstant, men der kan forekomme manglende information. Det er dit ansvar som dronefører at overholde loven, og kortet kan ikke holdes til ansvar for din flyvning.

Droneluftrum – Kortet

Kort over danmark med noflyzoner for droner

Når man lige kigger på kortet og droneluftrum, så ser det det jo nærmest ud som om at vi droneførere ikke er velkommen i vores eget land – men fat mod, der er rigeligt med plads. I nederste højre hjørne af kortet er der en forklaring på hvad hvert område repræsenterer, i hver sin farve. Det nemt at se hvad der er hvad, men hvad indebære de forskellige områder? Må du flyve der? Og hvis ja, hvilke forholdsregler skal du så tage.

Lufthavne og HEMS

Det første på listen er de røde cirkler, som overordnet set er landingsbaner. De kan komme i forskellige varianter. Offentlige som f.eks. Københavns Lufthavn, militære som Skrydstrup og HEMS helipad. HEMS står for Helicopter Emergency Medical Service, og det er redningshelikopteren, også kendt som lægehelikopter, og alle de steder den har platforme at lande på.

På kortet ved alle lufthavne ses to røde ringe. Den inderste er 2km zonen og her må ingen flyve, mens den yderste er enten 5km eller 8km. Det er fordi der er større afstand til militæret end til offentlige.

Kort over lufthavne med sikkerhedsafstand for droner

Det blå er et sikringsområde og kræver sikkerhedsafstand på 150meter.

Droneluftrum: Afstand til offentlig lufthavne

  • Med dronetegn: 5 km (ingen adgang i det røde område)
  • Med dronebevis: 2 km (mellem 2 og 5km er flyvehøjden maks. 40meter over banehøjde)

Droneluftrum: Afstand til militær lufhavne

  • Med dronetegn 8 km (ingen adgang i det røde område)
  • Med dronebevis 2 km (mellem 2 og 8km er flyvehøjden maks. 40meter over banehøjde)

Kort foklaret, hvis du er i besiddelse af et dronebevis, er afstanden til lufthavnene kun 2 km forudsat af at flyvehøjden ikke overstiger 50 meter over banens højde. Hvordan regner du så den ud?
Du skal kende to højder: Banens og egen flyvepositionens højde.

Beregningseksempel

  • Banens højde 4 meter over havets overflade
  • Flyvepositionen 7 meter over havets overflade

50 meter, plus banens højde, minus flyvepositionens højde = 50 + 4 – 7 = 47 meter.
I dette eksempel må du flyve 47 meter over terræn fra flyvepositionen. Et godt råd er at lade være med at flyve lige til grænsen, hold god afstand, sikkerheden er vigtigere end alt andet, og lufttrafik er en dyr affære.

Droneluftrum: Afstand til HEMS

  • Med dronetegn: 2km afstand
  • Med dronebevis 1km (Maks højde 40meter over HEMS)

Hvis du vil læse beregnings eksempler og vide mere om flyvning nær HEMS, har vi lavet et dybdegående indlæg her. HEMS og Flyvning med droner. Her kan du læse om højdebregrænsninger.

Opmærksomhedsområde

Opmærksomhedsområder er de små orange cirkler på droneluftum, og der er mange af dem. De fleste af disse områder er små private/forenings “landingsbaner” til model og svævefly. Det kan dog også være andet, som f.eks vist på billedet over KBH, hvor det er vandflyveren fra København til Århus.

Kort over droneluftrum med fokus på opmærksomhedsområde

Du må gerne flyve i et opmærksomhedsområde, men det er dit ansvar at hente data og viden på om der er andet du skal vige for. F.eks en vandflyver eller et svævefly. Droner er lavest i lufthierarkiet og derfor er det også vigtigt at du ved hvad der foregår i sådan et område. I stedet for at tage chancen, tag kontakt og få en åben dialog, så sikkerheden er i top, og du må altid komme igen. Vis at du respekterer dem, og vær med til at give dronepiloter et ordenligt omdømme.
Næste på kortet er restriktionsområderne, dem springer vi over og vender tilbage til dem til sidst, de 3 typer hænger nemlig sammen. Det næste er derfor de grønne som er naturområder.

Naturområde på Droneluftrum

Kort med droneluftrum fokus på naturområde

Naturområder, eller støjfølsomme naturområder som faktisk er en mere korrekt betegnelse. Danmark er et yndigt land og det er der ingen tvivl om, men det er det unægteligt også fordi vi er gode til at passe på vores natur og dyreliv, og det skal vi selvfølgelig fortsætte med. Loven om flyvning uden for bymæssigt §13 stk 13 er beskrevet følgende.

  • §13 – Stk. 13. Flyvning med droner over særligt følsomme naturområder i højder lavere end 300 meter over terræn må kun finde sted ved udførelse af nødvendige opgaver i forbindelse med tilsyn og vedligeholdelse m.m. af anlæg, ejendomme, skovbrug, landbrug og dyrehold m.v., medmindre der er indhentet tilladelse fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

Loven skriver altså at flyvning i særligt følsomme naturområder i flyvehøjde lavere end 300m over terræn, kun må finde sted ved nødvendige opgaver som tilsyn og vedligeholdelse. Du må ikke flyve over 100 meter på landet og 120 meter i byen med drone. Det vil altså kræve en opgave, som tilsyn eller vedligeholdelse. Altså du skal udføre en opgave for nogen, som kan stå inde for at det er en opgave, som tilsyn eller vedligehold. Hvis det er en skov, kan du kontakte skovfodgen, han kan give dig lov til at udføre tilsyn på skoven.

Sikringsområde

De blå, men iøjnefaldende områder på droneluftrum er såkaldte sikringsområder. Her må du ikke flyve uden tilladelse og du skal holde en sikkerhedsafstand på 150 meter.

Fokus på sikringsområder de er markeret med blå

Hvad kan der være i disse områder/felter?

De fire mest almindelige forekomster er ambassader, politiet & fængsler, militærområder og kongelige residenser. Det er med andre ord, ret seriøse ting der foregår i disse sikringsområder når det kommer til droneluftrum. Det betyder også at sikkerheden og konsekvensen her er i en helt anden liga. Et sikringsområde kan også være en kolonne 2 eller 3 virksomhed. En virksomhed der har et større oplag af farlige stoffer. Nogle steder kan det godt lade sig gøre at få en tilladelse til flyve tæt på, mens det andre steder er umuligt. Søg tilladelse og tag dialogen. Det her er en af de få steder hvor politiet kan finde på at trække det drone kort frem der hedder terrorloven, og så er der ingen grænser for hvad du kan blive dømt for.

Restriktionsområde

Restriktionsområder er noget der primært er ude på vandet. Der er dog enkelte steder de også er over land. De fungerer som militærets øvelsesområde, de er kæmpestore og på vores drone kort skifter de farve. Områderne ænder ikke størrelse, men bare farve. Farverne bliver brugt som en status for det pågældende felt, og det fortæller om du må flyve der.

Orange Stiplet = ikke aktiv Restriktionsområde orrange

Når felterne er stiplede og orange, som på billedet, betyder det at de ikke er aktive og heller ikke bliver det i dag. Når det er tilfældet må du gerne flyve i området.

Restriktionsområde ikke aktivt

Gul = Bliver aktivt i dag Restriktionsområde Gul

Er de gule betyder dette at feltet bliver aktivt i dag, på et eller andet tidspunkt. Hvis du klikker på feltet vil der komme information op om hvornår feltet bliver aktivt. Dette kaldes en NOTAM besked (Forklaring følger længere nede).

militærrestriktion bliver aktiv senere i dag droneluftrummet

Du må gerne flyve der så længe det ikke er aktivt, men det er på eget ansvar.

Rød = Aktivt (Flyvning forbudt) Restriktionsområde rød

Feltet er nu rødt, dvs. at militæret er aktiv i dette område, og det er forbudt at flyve der. Du kan se på NOTAM beskeden, ved at klikke på feltet, i hvilket tidsrum det vil være aktivt.

militær restriktionsområde er rødt på droneluftrum

Når du skal flyve skal du altid kontrollere droneluftrum inden. Hvis du har tænkt sig at flyve i et restriktionsområde, så kontroller altid kortet på flere gange og gør det også lige inden du letter.
Dette er militæret, de kan ændre på tingene hurtigt og du kan være uheldig at det ændrer sig mens du står der, eller er på vej derud. Et godt forslag ville igen være at tage kontakt til den nærmeste militærinstallation og snakke med dem inden flyvning. Nogle af de øvelser militæret foretager sig i disse områder er nedskydning af droner, og du skal ikke forvente nogen former for erstatning når du flyver i deres område (eget ansvar).

NOTAM

NOTAM står for Notice To Airmen. Det er beskeden du kan se når du klikker på et restriksionsområde på droneluftrum, som vist på billedet ovenfor. En NOTAM besked beskriver både tid og sted ned til mindste detalje. NOTAM beskeder er ikke skrevet i vores tidsstandar som vi kender den, altså GMT.
Det er skrevet i UTC, men det er ikke så indviklet som det lyder, lad os kigge på det.

Eksempel på en NOTAM besked ses her

Notam besked fra droneluftrum

Det første er EKD302 og så et navn. Dette navnet på området, det har altså både et nummer efterfulgt af et navn. Hvis du virkelige vil dyrke NOTAM beskeder så bliver alle skrevet her. Det du skal bruge til noget er tiden og datoen. Når det er rødt som denne besked, vil det sige de flyver lige nu, og vi må ikke være i området. Der står den startede  28-3-2018, kl 09:55:00 og det vil slutte kl 11:35:00 samme dato. Klokkeslættet er ikke skrevet i GMT, det er skrevet i det der hedder UTC. Det står for Universal Time coordinated. UTC er en international tidsstandard som er mere præcis og som bliver brugt af b.l.a militære.  I Danmark er vores tid i UTC +2 ved sommertid og +1 ved vintertid. Denne NOTAM besked er skrevet d. 28. marts, 3 dage efter vi stillede frem til sommertid dvs. at når vi er to timer foran p.g.a. sommertid så bliver kl. 09:55 UTC til 11:55 på vores ur. Dvs. at i denne NOTAM besked, og fordi vi er i sommer tid, vil de på vores ur flyve fra 11:55 til 13:35.

UTCDansk VintertidDansk sommertid
0+1+2

Hvis det er svært og huske og for indviklet på denne måde, så kan man tænke det omvendt. Når vi kigger på vores ur, skal vi altså trække 1 time fra når det er vintertid for at få UTC tiden og 2 timer fra når det er sommer for at få UTC tiden.

Droneluftrum Afsluttende

Det var mange områder, og mange regler omkring dem. Det kan være ret indviklet og det er vigtigt at vi holder os opdateret på diverse regler. Her er nogen af de vigtigste til dig som ejer en drone.

Tak fordi du læste med vi håber du fik noget ud af dette indlæg. Hvis du skulle sidde med et spørgsmål, så skriv til os, vi vil altid gerne hjælpe.

Om skribenten

Bjoern

Bjørn er den primære certificeret pilot som du højst sandsynligvis vil møde når der skal løses en droneopgave. Udover dette så har han 100% styr på lovgivningen. Hvordan droner kan bruges inden for landbruget, og ikke mindst hvordan man sikre at få de lækre og professionelle luftfotos og dronevideoer i hus. Han skriver om alt under disse tre kategorier i bloggen.

Grafik: Droneluftrum.dk

Relateret Indlæg

Kameraindstillinger og droneflyvning Kameraindstillinger og droneflyvning er ligesom de fleste andre kameraindstillinger. De fleste mennesker er bare vant til at den står på auto. Det fu...
Drone forsikring Drone forsikring, skal den nu også forsikres. Mange ting i dag er pålagt forsikring, og til tider virker det som lidt som en pengemaskine. Droner er ...
Drone Logbog Drone logbog er for erhverv og flyvning i byen, altså dem der har et dronebevis. Det betyder at hvis du er ejer af et dronetegn og kun flyver uden fo...
Hvad er en Drone GPS Drone gps, eller bare den almene gps er blevet et uundværlig værktøj i vores verden. Før i tiden havde vi et kæmpe kort, vi skulle navigere ud fra, o...

Comments 2

  1. Hej.
    Fin side med god information.
    Jeg leder efter landingsbanehøjde i lufthavne i DK og i skriver:
    `At finde lufthavnens banehøjde kan have sine vanskeligheder, derfor har vi hos GoDrone lavet en liste her`. Men jeg kan ikke se eller finde listen ?

    Spørgsmål 2: Hvis jeg skriftligt bliver bedt om af en skovridder, at overflyve et naturfølsomt område for at filme et af de områder han administrerer, skal
    jeg så stadigvæk ind over trafikstyrelsen og ha deres tilladelse ? Jeg har Dronebevis til erhverv.
    På forhånd tak.

    Venlig hilsen
    Michael.

    1. Post
      Author

      Hej Michael
      Tak skal du have. det er vi glade for at høre.
      Listen er midlertidige ikke tilgængelig da den er under opdatering, men du kan bruge dette “tool” https://www.freemaptools.com/elevation-finder.htm og finde den pågældene lufthavn og så finde banehøjden på den måde.

      Naturfølsomme kræver ikke tilladelse fra trafikstyrelsen, men må kun foregå ved tilsyn og vedligehold.
      Loven er som følgende uden for bymæssigt:
      Stk. 13. Flyvning med droner over særligt følsomme naturområder i højder lavere end 300 meter over terræn må kun finde sted ved udførelse af nødvendige opgaver i forbindelse med tilsyn og vedligeholdelse m.m. af anlæg, ejendomme, skovbrug, landbrug og dyrehold m.v., medmindre der er indhentet tilladelse fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

      Så hvis skovridderen er med ind over, og det er en opgave han kan stå inde for er tilsyn eller vedligehold, så må du gerne flyve.

      Spørg endelig hvis der er mere du i tvivl om 🙂
      Mvh Bjørn

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *