mikrodrone, vægt, regler

Mikrodrone & Regler

Bjoern Drone Guides, Droneregler & Lovgivning 27 Comments

4 min læsetid

Mikrodrone regler – nu hvor der er nye droneregler så frafalder termet mikrodrone og så alligevel ikke helt. De små droner har nemlig fået deres egen kategori, eller det lader det i hvert fald til. Der mangler stadig og blive skrevet lidt ind på retsinformation før vi vil ligge hovedet på “bloggen”.
De nye droneregler er delt op i kategorier og i den åbne kategori, som er den der bliver fløjet mest i, er der underkategorier og det er her mikrodronerne finder deres plads.

Hvad er en mikrodrone

I de gamle regler stod der at en mikrodrone havde en startvægt under 250gram og en maks hastighed på 50km/t. De nye regler næste lige så, bortset fra at hastighedskravet bliver sat op til 68km/t svarnede til 19m/s.

mikrodrone, vægt, regler

En Mikrodrone vejer altså mindre end 250gram. Vægtmæssigt lyder det ikke af meget, men faktisk så er der rigtigt mange droner under 250gram og der kommer flere til. Teknologiens udvikling gør at dronerne hele tiden går ned i vægt, men kan det samme. DJI har endda udgivet en Mavic mini 2 som er den nyeste version af Mavic Mini.

Mikrodroner i den åbne kategori

Den åbne kategori er til størstedelen af de operationer der bliver fortaget. . Den åbne kategori er delt op i underkategorier efter vægt og her har mikrodronerne fået deres egen. Nemlig A1 og vi har valgt og kalde den for A1 mikro men i lovgivningen vil den nok kun hedde A1.

A1 (Mikro) Fra 0g til 250gram

A1 (mikro) minder lidt de gamle mikrodroneregler, men der er faktisk blevet lempet endnu mere. 

Når du vælger at flyve i A1 (mikro) så skal din drone og dig overholde nedenstående punkter. 

  • Vægt maks 250gram
  • Læst brugermanualen til drone
  • Ikke overflyve forsamlinger af mennesker
  • Flyve inden for synsvidde (VLOS)
  • Dronen skal være C0-mærket (ny mærkning af droner)
  • Maksimal Operational hastighed på 68.4km/h (19m/s)
  • Flyvehøjde over terræn max 120meter
  • Flyves der i “Follow-me” mode skal drnen være indne for 50meter.
  • Dronen skal være registeret hvis der er sensor/kamera på.

Der er ingen aldersgrænse defineret i A1 men på retsinformation §5 er der nu defineret generelle aldereskrav til fjernpiloten på 15år. A1 (mikro) må du til gængæld godt overflyve mennesker der ikke er involveret i operationen, men der fremgår så at det bør undgåes. Det er en mærkelig definition på en lov, men det er sådan det er beskrevet indtil videre. Hvis du ikke kan overholde ovenstående punkter så bevæger du dig enten videre til den næste underkategori i åben, eller til den specifikke kategori.

Afstandskrav

  • 120 meter Maksimal flyvehøjde Læs mere her
  • Afstand til dronen: Inden for synsfelt læs mere her
  • 150 meters afstand til politistationer, fængsler og arresthuse
  • 300 meters afstand til kongehusets ejendomme
  • 300 meters afstand til militære områder og fartøjer
  • 150 meters afstand til uheldssteder
  •  5 kilometers afstand til offentlige flyvepladser
  •  8 kilometers afstand til militær flyvestation

Yderemere må du ikke overflyve en privat ejendom uden ejerens tilladelse og hold en god afstand til andre mennesker.

Hvor må du ikke flyve – App Download

Afstand krav er godt og kende, og du ved at du ikke må flyve i i nærheden af lufthavne. Det er dog ikke nemt og huske hvor samtlige lufthavne, militær områder, naturområder er, men det er der heldigvis en nem løsning på. Naviair har udvilket en afløser til deres droneluftrum som hedder Naviair UTM. Den er stadig på samme side som droneluftrum. Her kan du via app eller hjemmeside se hvilket områder du ikke må flyve i. Selvom du har en mikrodrone bør du downloade denne lille app og bruge den hver gang inden du letter.

Kan downloades her:

Kort over danmark med noflyzoner for droner

Vi ved godt at områder pt er røde alle sammen men vi er i tvivl om Navair har tænkt sig at beholde dem alle røde eller de får farver igen, så derfor venter vi lige. Du kan trykke på områder for at få af vide hvilke det er og hvis du vil kende forskellen på dem så kan du læse om det her. Droneluftrum og de forskellige områder.

Om skribenten

Bjoern

Bjørn er den primære certificeret pilot som du højst sandsynligvis vil møde når der skal løses en droneopgave. Udover dette så har han 100% styr på lovgivningen. Hvordan droner kan bruges inden for landbruget, og ikke mindst hvordan man sikre at få de lækre og professionelle luftfotos og dronevideoer i hus. Han skriver om alt under disse tre kategorier i bloggen.

Comments 27

  1. Hej, god info og jeg beklager hvis jeg ikke kan gennemskue det helt. Men hvis man bor i et hus i Vanløse, må et barn så gerne flyve med drone i egen have, parcelhus? Eller regnes egen have, i et villakvarter, som et bymæssigt område? Det bruges jo overvejende til beboelse.
    vh
    Kim

  2. Post
    Author

    Hej Kim

    Tak for dit spørgsmål.
    Det er helt forståeligt du ikke kan gennemskue det, for det virker lidt som en gråzone.
    Som hovedregel må ingen droner flyves inden for byzonen uden dronebevis og politiorientering, uanset privat have eller ej indtil videre.

    Jeg vil bestemt ikke opfordre til at bryde lovgivningen!
    Nå det så er sagt så er sikkerhed og privatliv dine største udfordringer her, så hvis du har tænkt dig at lade dig barn flyve selvom det er i strid med lovgivningen, så ville det være en god ide og snakke med naboerne først, og du kan som sikkerhed binde en fiskelinen i dronen så den ikke flyver for langt væk.
    Jeg vil dog stadig understrege at det er i strid med lovgivningen.
    Mvh Bjørn

  3. Hejsa
    Altså alle de offentlige regler jeg kan finde henviser til droner på over 250 gram.
    jeg er forvirret.
    Det er som om at der ikke findes et officiel regelsæt,
    for micro droner (under 250 gram).

    1. Post
      Author

      Hej Henrik
      Det kan jeg godt forstå og det et fordi der ikke er skrevet et regelsæt til mikro droner. De steder i lovgivningen hvor der er omtalt mikro droner så er det fordi der er særregler omkring dem og ellers så gælder de samme regler for mikro droner som for almindelige droner.

  4. Hej Bjørn, tak for nogle vildt gode indlæg. Men; for at være helt sikker; jeg må ikke flyve min micro drone på min egen private parcelhus grund pga. afstanden til bymæssig bebyggelse? er det rigtigt forstået?

    1. Post
      Author

      Hej Anders
      Mange tak – det er jeg glad for at høre Det er korrekt forstået, hvis du bor inden for bymæssig bebyggelse så må du ikke flyve med din drone også selvom det er i din egen have, medmindre du har dronebevis og lavet politiorientering.

  5. Så altså… Hvis man vil flyve i byen SKAL man altså have en virksomhed???

    Sat på spidsen betyder det jo grundlæggende at lille Ole på 10 år i første omgang skal oprette en virksomhed. Når han har gjort det, skal han ringe til Politiet alle de dage, hvor han lige vil flyve sit legetøj lidt rundt nede i haven eller i baggården.

    Jeg kan på sin vis godt forstå at man skal informerer om at man vil flyve på gaden i byområder og her kunne man hurtigt lave en App, der muliggjorde sådanne aktiviteter.
    Man at kræve at alle der vil flyve lidt rundt med et legetøj skal være virksomhedejere er i mine øjne helt uden for fornuftens råderum.
    Det giver for mig ingen mening at blande sådan et krav ind i en hobbyaktivitet med et legetøj og jeg tænker at det rent praktisk vil give udfordringer i forhold til Skat.
    Jeg mener, hvis alle der vil lege lidt med en drone bliver nødt til at oprette virksomheder men ikke har nogen ambitioner om at drive virksomhed… Vil disse virksomheder så ikke stå uden indkomst og derfor efter et stykke tid blive krævet lukket ned af Skat?

    Jeg kan ikke undgå at undres og har svært ved at finde logikken i sådan en regel.. Måske GoDrone har et fornuftigt forklaring der giver mening?

    1. Post
      Author

      Hej Peter

      Ja indtil videre så er lovgivningen således at ingen droner må flyve i byen uden CVR nummer og informering af politiet. Jeg kunne ikke være mere enig i at orienteringen til den offentlige instans kunne gøre nemmere og hurtigere. Det går desvæære udover “lille ole” og alle andre som ingen dårlige intentioner har.
      På den anden side er der dersværre nogen mennesker som ikke respektere privat livets fred og ikke har sikkerhed for øje og det er nok en af grundene til at lovgivningen er så sort og hvid. En anden grund er nok også ressourcer, selv når vi hos GoDrone har alle tilladelser i orden så bliver der stadig ringet til politiet når vi flyver fordi store dele af befolkningen stadig har et nervøst og usikkert forhold til droner. Ydere mere er det først de seneste år at en drone kunne blive hver mands eje hvilket betyder at lovgivningen stadig er meget ung. Den har dog udviklet sig fra at gå under de samme regler som fly til at have sin egne specifikke lovpakke, og til næste år kommer der helt ny “fælles” lovgivning med resten af EU.

      Jeg er enig med at der ikke behøvede og være et CVR nummer involveret. Der kunne sagtens laves en løsning hvor man registreret sig selv med NEMid, dronebevis/dronetegn og sin droner, og på den måde kunne politiet være informeret.

  6. Vi har hjemmesider som droneluftrum.dk der viser hvor man må og ikke må flyve droner, hvordan kan det være at det kun er nogle steder der er markeret i byerne som steder man ikke må flyve, nu der er regler om at man ikke må flyve i byer, burde ALLE steder så ikke være markerede og ALLE som så ikke er f. Eks. Ude mod Christianshavn metro St. Være 100% okay at flyve ved?

    1. Post
      Author

      Fordi de steder der er markeret i byen er til dem der flyver erhvervs mæssige flyvninger. Selvom vi godt må flyve i byen efter orientering og CVR så er der stadig steder vi ikke må flyve uden særlig tilladelse. Det er primært ambassader, politi og arresthuse, kongelige residenser, lægehelikopter plads, og kolonne 3 virksomheder. Christianshavn er stadig bymæssigtområde.

    1. Post
      Author
    1. Post
      Author

      Hej Klaus
      Der er meget debat omkring netop det du spørg om der. Nogen mener jo at man ikke må flyve i natura 2000 områder men lovgivning skriver at det kun er de grønne områder på droneluftrum vi ikke må flyve i.(støjfølsomme områder) Der skal dog tilknyttes at private områder og nogen offentlige parker kan forbyde droneflyvningen også selvom det er offentligt tilgængeligt. Dyrehaven og møns klint er f.eks ikke tegnet ind på droneluftrum i given stund men der må vi ikke flyve.

  7. Jeg og knægten har lige købt en drone (Dji mini 2) da vi begge elsker at fotografere, og især elsker vi at tage flotte naturbilleder. Til det er en drone jo perfekt, men jeg fornemmer lidt at der er rigtig mange restrektioner i den slags områder, hvilket egentligt er ærgerligt. Jeg bor selv i Skælskør, og har ledt efter en hjemmeside hvor mange evt. kunne finde gode ideer til lokationer af den slags, hvor man gerne må flyve med en minidrone… Findes der sådan en side, så hører jeg gerne om det. Der skrives i et tidligere opslag, er der til næste år vil komme nye fælles EU regler, har man en ide om hvad de vil betyde, og er det et sted man evt. allerede nu kan få en ide om disse?

    På forhånd tak

    //Taz

    1. Post
      Author

      Hej Taz
      Fedt med den nye drone det skal i nok få en masse glæde af. Hvad angår regler er vi lige midt i gråzonen – de nye regler træder i kraft fra i morgen af d. 01/01/2021.
      Jeres Drone vil være i den kategori der hedder A1 (mikro) kalder vi den – du kan læse om det her https://www.godrone.dk/nye-droneregler-2021/.
      Hvis jeres drone ikke er C – mærket så bliver den betegnet som en legacy drone og skal overholde de regler der står i A1. Læs om det i ovenstående link også.

      Hvad angår områder er der flere facebook sider med dronedestinationer men i skal bruge den nye hjemmeside fra Naviair som linkker på domainet https://www.droneluftrum.dk/app/map.
      Her kan i se alle de områder hvor i ikke må flyve, og så hold jer generelt væk fra andre mennesker og privat grund så i godt sikret.

      Der kommer nye indlæg om regler og lovgivning her på siden over de næste par uger.

      Håber det var svar nok og rigtigt godt nytår 🙂

      1. Det var en helt fint og brugbart svar, som jeg lige vil læse op på i starten af det nye år.

        Men vil altid holde mig væk fra især privat grund, og naturligvis også mennesker, hvis de ikke har givet tilladelse.

        Men igen mange tak for de brugbare svar, og godt nytår herfra.

        //Taz

  8. Hej!

    Jeg elsker at optage videoer, fotografere og så er en drone, det næste step for mig.

    Jeg har kigget på Mavic Mini, og efter meget forvirring, så er det mig ikke lykkedes at komme frem til, om man SKAL eller IKKE skal have dronetegn for at flyve den (Mikrodrone)?

    Jeg skal til Bornholm snart, og jeg vil så høre om du havde nogle erfaringer med at flyve der? Og evt. regler for f.eks. follow-cam på en og lokationer som hammershus osv?

    Mange tak på forhånd!

    1. Post
      Author

      Hej Lasse

      Det lyder spændende – det skal du nok få en masse godt ud af.

      Angående “dronetegn” så forstår jeg godt din forvirring, der sker mange ændringer for tiden og derfor er ingen helt sikre.
      Dog fremgår det i “Forordringen under punkt – UAS.OPEN.020 UAS-operationer i underkategori A1” 4.B at fjernpiloten skal havde gennemført et online kursus med online prøve. Hvis man søger på trafikstyrelsens hjemmeside så vil det ikke fremgå i kategori A1 under 250gram, hvilket er viser lidt en gråzone – fordi de nye regler omhandler kun droner der er c-mærket. Hvilket ingen droner er endnu. Det betyder hvis du køber en drone nu, vil den ikke være C-mærket og derfor skal den flyves som en legacy drone. Hvor der er krav om dronetegn/dronebevis.

      Så hvis du vil købe en drone nu og flyve den skal du huske på at om 1års tid må du ikke flyve med dronen mere andet i specifik kategori. Køb derfor en brugt hvis du har travlt eller vent et år. Hvad angår dronebevis/tegn ville jeg tage den online prøve, mener den koster 30kr.

      Hvad angår bornholm så kig på droneluftrum – der er både lufthavn/hems, sikringsområder og naturområder du skal holde afstand til. Her kan du læse om områderne.

      Håber det gav dig lidt svar 🙂
      Mvh Bjørn

      1. jeg har taget det her 30-kroners bevis, det er da rimeligt lige til, du skriver i dit svar her at du ville vente et år med at købe en drone, kan du uddybe det, jeg har ikke umiddelbart set at der skulle være nye regler på vej, menjeg er bestemt ikke ekspert. Vil gerne undgå en udskrivning på en 5-6000 som jeg så kun må bruge i et år.

        mvh Lars

        1. Post
          Author

          Hej Lars
          Fedt så kan der flyves og ja så er der lige det med dronen.
          Identifikationsmærkning eller C-mærkning bliver den nye måde og klassificere droner på men det er producenterne der mærker den og garantere at de holder sig inden for hvert c-mærke krav. Det betyder alle droner uden c-mærke vil kun kunne flyves under legacyreglerne. Umiddelbart så vil de nye c-mærket droner kommet til market 2022 men producenterne skal lige ha tømt hylderne for de gamle først – så hvornår præcis de begynder og komme kan være svært sige. Jeg syntes det ville være ærgerligt og vente med at flyve med drone så hvis jeg var dig ville jeg finde en billigere drone eller brugt for at flyve med den, det næste årstid mens du ser hvad market gør.
          Mvh Bjørn

          1. tak for svaret

            Virker lidt utroligt hvis der ikkke bliver en form for overgangsløsning hvis de vil have c-mærket på. Det er så vidt jeg kan finde ud af ikke taget i brug endnu. Jeg grubler lidt videre, er ikke så meget for at købe brugt og ved at hvis jeg køber en af de billige så gider jeg ikke fordi de ikke kan det jeg vil….

          2. Post
            Author

            Selv tak 🙂
            Ja der er flere der undre sig over hvorfor de ikke laver en overgang men det er nok pengene der gør det. Nu er alle jo nød til at købe nye droner for at få en der er c-mærket på. Fair nok – håber du finder en snart så du kan få noget ud af det gode vejr. God vind 🙂

  9. Hej Bjørn
    Overvejer køb af DJI Mini 2, som er under 250g, og ikke kræver nogen eksamen/kompetancecertifikat, hvis den har C-mærkning med C0.
    MEN, der er jo ingen droner endnu der har C-mærkning.
    Kræver det så ikke, at man har bestået A1/A3 onlineprøven ved Trafikstyrelsen?
    Det siger de i hvert fald når man ringer direkte til Trafikstyrelsen. Dronen er godt nok under 250 g, men da den har kamera, ryger den op i den åbne klasse, og A1/A3 skal bestås, siger de.
    Jeg er nu lige så forvirret, men på et højere plan.
    Hvad er rigtigt???

    1. Post
      Author

      Hej “Combardu” 😛

      Jeg forstår dine frustationer – og det hele er grundet som du siger ingen droner er C-mærket endnu men gældende lovgivning er skrevet ud fra c-mærket.
      Hvis jeg var dig så ville jeg tage det online kompetancecertifikat lige meget hvad, det er nemt og det koster intet for tiden og så har du det – ydermere så får du også opfrisket regler.

      Hvad angår dronen så kommer vi alle til at flyve legacy droner indtil fabrikanter gider og komme ud med de nye.

      Mvh Bjørn

      1. Hej igen, Bjørn.

        Tak for svar…
        Så, nu har jeg taget det Dronekompetencecertifikat.
        Nemt, skriver du – aaarrrhhhhh – det tog lige lidt (meget) tid at sætte sig ind i alle de regler for at kunne bestå. Men det giver jo god mening af kende reglerne.
        Gratis, skriver du – nej, det koster den svimlende sum af 30,- kr. (ha-ha)

        1. Post
          Author

          Perfekt så har du også fået sat dig ind i regler og det er det væsentligste. 🙂

          Jeg skrev intet om at var gratis – jeg skrev det intet kostet, og det var fordi jeg sammenligner det med de 4500kr jeg betalte den gang jeg tog det – og i dag er det nemt for du kan gøre det hele hjemme fra – alle andre der har taget det gamle har været minimum 2 dage på kursus 🙂

          Håber du får en masse gode oplevelser med dronen – God vind 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *